Læs EU-politikerens frustrationer

13. maj 2009
EU-Parlamentet har været med til at forme fremtidens intelligente biler.

EU-Parlamentet har været med til at forme fremtidens intelligente biler.

EU ZOO har bedt en dansk EU-politiker fortælle os om den svære disciplin at bryde igennem mediemuren og få fortalt danskerne om en vigtig EU-sag.

Vi sendte en mail til Anne E. Jensen med spørgsmål om hendes arbejde med pressen. Hun har netop som dansk Venstre-parlamentariker haft en større sag i parlamentet om intelligente transportsystemer. Hun var pennefører, såkaldt rapporteur, på parlamentets holdning. Sagen har altså slugt meget af Anne E. Jensens tid og tankevirksomhed.

Kort fortalt handler det om, at fremtidens biler skal kunne redde menneskeliv, spare brændstof og mindske bilkøer ved at “snakke sammen”. Fremtidens biler kan altså, hvis systemet bliver udviklet ordentligt, få store konsekvenser for dig og mig. Anne E. Jensen har forsøgt at sælge historien, men den har alligevel kun fået sparsom omtale i den danske presse. Så vidt EU ZOO ved, har ingen omtalt hele lobbyarbejdet omkring sagen. Det er meget typisk for EU-sager, at borgerne kun får resultatet af forhandlingerne at vide.

Læs her udpluk af hendes svar:

Jeg har ikke gjort noget ud af at sælge processen, for jeg tror oprigtig talt ikke, at den brede offentllighed interesserer sig for Parlamentets kamp med Rådet om kommitologi i denne sag – selv om det er det, der er centralt. Hverken presse eller befolkning kender til forskel på institutionerne.

ITS omfatter så mange temaer, at det er en meget svær sag både at forstå og kommunikere. Derfor har jeg hele tiden vurderet, at lige præcis denne sag nok mere var for fagpressen, og muligvis enkelte elementer kunne komme bredere frem.

Klik for at læse hendes fulde svar:

Jeg har faktisk gjort en del for at sælge historien. ITS har været grundigt omtalt i mit nyhedsbrev, det har været i så mange V3 nyhedsbreve med varsling til pressen af den kommende uges arbejde,  at min medarbejder til sidst næsten synes det blev pinligt. Som som opfølgning på plenaren sendte vi pressemeddelelse, og vor pressemedarbejder ringede rundt til en række medier, som vi mente måtte finde det interessant.

Historien er blevet dækket i P4 med et længere interview, hvor jeg kørte rundt og gjorde Kalundborg usikker, jeg har været i Politiken, skrevet indlæg til lokalaviserne, været i European Voice, og flere transportmedier.

Jeg har ikke gjort noget ud af at sælge processen, for jeg tror oprigtig talt ikke, at den brede offentllighed interesserer sig for Parlamentets kamp med Rådet om kommitologi i denne sag – selv om det er det, der er centralt. Hverken presse eller befolkning kender til forskel på institutionerne.

Hvilke interessante aspekter, der ikke er nået ud til medierne, er en mere kompleks sag at tage fat i. Jeg har kontakt med flere deltagere i udvikling af ITS i Danmark, som er noget frustrede over, at de mange millioner, vi i Danmark skal bruge på ITS, tænkes meget til bløde trafikanter og udvikling af kørselsafgifter – og det er også vigtigt – men det helt store gennembrud for ITS ligger i den teknologi, hvor biler kommunikerer med biler og e-call, hvor en helt ny verden af sikkerhed og effektivitet for vejtransport åbner sig. Jeg har således planer om at skrive sammen med en ekspert om disse aspekter for at få det frem i den danske beslutningsproces.

ITS omfatter så mange temaer, at det er en meget svær sag både at forstå og kommunikere. Derfor har jeg hele tiden vurderet, at lige præcis denne sag nok mere var for fagpressen, og muligvis enkelte elementer kunne komme bredere frem.

Relaterede artikler:

  1. Læs Lissabon-traktaten før din nabo!
  2. "Det er notorisk ikke rigtigt"
  3. Pressestøtte får blandet modtagelse

Ingen kommentarer »

Endnu ingen kommentarer.

Debatten på bloggen er modereret efter sidens regler.



Bliver ikke offentliggjort.


Wikipedia om Anne E. Jensen (V)

Anne Elisabet Jensen (Født 17. august 1951) er dansk politiker og medlem af Europa-Parlamentet, valgt for Venstre 10. juni 1999. Hun blev født i 1951 i Kalundborg som datter af overlærer J.H. Jensen og overlærer Inger E. Jensen. Cand.polit., 1978 Københavns Universitet. Cheføkonom i Privatbanken/Unibank 1985-1994. Direktør i Dansk Arbejdsgiverforening 1994-1996. Ansvarshavende chefredaktør på Berlingske Tidende 1996-1998. Medlem af Europa-parlamentet 1999. Den liberale gruppes (ALDE) koordinator i budgetudvalget, suppleant i transportudvalget og beskæftigelsesudvalget. Endvidere aktivt medlem i delegationerne for EU's relationer med Rusland og Hviderusland.