Giv os en ny sang om landbrugsstøtten

18. maj 2009
De folkevalgte kaster med mudder i pressen, når det handler om landbrugsstøtten. Lad os i stedet høre, hvordan de vil lave systemet om, og hvor sandsynligt det er.

De folkevalgte kaster med mudder i pressen, når det handler om landbrugsstøtten. Lad os i stedet høre, hvordan de vil lave systemet om, og hvor sandsynligt det er.

Så kom der gang i et af de heftigste emner, når vi snakker EU: Landbrugsstøtten.

Den milliardstore støtte sluger stadig omtrent halvdelen af hele EU-kassen. Derfor er det ekstra vigtigt, at samfundet bruger pengene på en fornuftig måde. Og i denne uge har de danske EU-politikere kastet sig over støtten, der er et klassisk hadeobjekt i Danmark.

De Konservatives Bendt Bendtsen sagde torsdag, at landbrugsstøtten skal skæres ned, så pengene kan bruges til forskning. Dagen efter sagde socialdemokraternes Dan Jørgensen, at landbrugsstøtten skal afskaffes i 2017. “Valgkampens mest ambitiøse (og seriøse) forslag,” kalder han det på sin blog.

Det lyder som den samme ældgamle sang, og i pressen er det bare blevet et stykke valgflæsk. I Jyllands-Posten får de to politikere lov at slynge mudder efter hinanden i stedet for at komme med eksempler:

»Men når Venstre f.eks. siger, at de vil afskaffe den, så har de ingen forslag til, hvordan det skal ske, og i Europa-Parlamentet har de stemt i direkte modstrid med det, de siger,« siger han (Dan Jørgensen, red.).

Men det holder ikke, lyder det fra Venstres EP-kandidat Bent Claudi Lassen, der er tidligere vicepræsident i Landbrugsraadet.

»Det er muligt, at der er enkelte eksempler på, at en Venstre-mand har stemt på tværs. Men der er også eksempler på, at Dan Jørgensen har stemt for noget, som han har sagt, at han var imod,« siger han.

Det er fladt og substansløst, for der er meget mere i landbrugsstøtten, mener EU ZOO.

Hvis Lissabon-traktaten bliver vedtaget, får de folkevalgte formel magt på landbrugsområdet. Det kan være et våben i hænderne på danskerne i parlamentet, så de kan gøre ord til handling, når den næste landbrugsreform kommer i 2013.

Det ville være meget mere spændende, hvis pressen kastede sig over emnet med disse spørgsmål: Hvad vil I, hvordan skal det ske, og hvor sandsynligt er det?

Man kunne jo konfrontere Dan Jørgensen og Bendt Bendtsen med grækeren Giorgios Georgiou. Han kommer fra det græske parti Laikos Orthodoxos Synagermos og er medlem af EU-Parlamentet. I efteråret fortalte han fra parlamentets talerstol, at tobaksstøtten til de græske bønder er humanitær bistand, og at den derfor ikke som planlagt bør udfases.

Hvad vil Bendt Bendtsen og Dan Jørgensen sige til Giorgios Georgiou og resten af parlamentarikerne for at få dem med på reformvognen? Den græske politiker står nemlig ikke alene. I efteråret stemte et flertal i parlamentet for at udvande sundhedstjekket. Det var en minireform af landbrugsstøtten, som den danske regering havde haft store forhåbninger til kunne være et ambitiøst springbræt til en større reform.

Dan Jørgensen og Bendt Bendtsen vil begge i Bruxelles finde europæiske partikammerater, der står last og brast med den nuværende landbrugsstøtte.

Relaterede artikler:

  1. Politikere: Magten skal til de folkevalgte
  2. Socialdemokraterne overvurderer sig selv
  3. Messerschmidt går imod DF's principprogram

6 kommentarer »

  1. Det er lige så forudsigeligt som når alle partierne vil afskaffe EU-parlamentets dobbelte mødested. Alle partier bruger endda samme polemiske ord, “rejsecirkus”. Gad vide hvem der opfandt det?

    Der er jo ikke den store debat når alle går ind for det samme. De kunne lige så godt lave fælles brochurer.

    Og man gør grin med vælgerne når man prøver at føre valgkamp på krav, som er umulige at gennemføre. Landbrugsstøtte og rejsecirkus fortsætter.

    Der er imidlertid en enkelt dansk parlamentariker der skiller sig ud fra de andre. Chr. Rovsing (konservativ) stemte for at bevare støtten til tobaksbønderne. Tobaksavlen er overflødig og skadelig, og EU-tobakken er af så dårlig kvalitet at en stor del eksporteres direkte til den tredje verden, med et stort EU-tilskud i halen, sådan at ulandenes egen tobaksavl slås i stykker! Klassisk EU-politik.

    Chr. Rovsing genopstiller desværre ikke. Det bliver spændende om Bendtsen vil overtage hans plads som vogter af storindustrien, tobaksavlerne og den protektionistiske handelspolitik.

    Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 18. maj 2009 @ 08:13

  2. @Casper

    Tak for din kommentar. Jeg er helt enig i, at det bliver trættende, når politikerne lirer vindersager af på kryds og tværs af partifarver. Og hvad angår Rovsing og tobaksstøtten, så er det i fed forlængelse af indlægget – at landbrugsstøtten bliver spændende og kontroversiel, når først vi snuser til substansen. De danske EU-politikere siger alle sammen, at støtten skal have kniven, men så sort-hvidt er det aldrig i Bruxelles.

    Der er blandt andet blevet stillet forslag om at sætte en øvre grænse på, hvor meget støtte, den enkelte landmand må få. Hvem støtter det? Og hvilke realistiske alternativer vil politikerne ellers arbejde for i parlamentet? Hvilke resultater kan de vise os fra de sidste fem år? Det skal studieværten spørge om næste gang!

    Kommentar by Andreas Marckmann Andreassen — 18. maj 2009 @ 13:31

  3. Den danske regerings manglende vilje til at gøre noget. Det er også vigtigt at få frem. Fem år med en Venstre-landbrugskommissær og otte år med en dansk VK-regering har ikke ført til noget. Som bekendt er V og K’s svar på om de vil afskaffe støtten: “ja, men…”

    V+K er markedsøkonomiske, bortset fra når det gælder landbrugsstøtten. Socialdemokraterne ønsker social økonomi, bortset fra landbrugsstøtten. Det er da pudsigt. Men når de er i gruppe med de franske socialister skal de nok ikke forvente der sker noget nyt.

    Blandt de danske kandidater modtager Bent Claudi Lassen (V) og baron Wedell-Neergaard (C) landbrugsstøtte. Det skal de ikke høre et ondt ord for, de kan jo ikke gøre for de er svineavlere. Men det ville være interessant at høre deres politiske vision om hvordan de vil afskaffe støtten.

    For Danmarks vedkommende er den eneste sandsynlige måde at afskaffe landbrugsstøtten ved at melde os ud af EU.

    Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 18. maj 2009 @ 13:55

  4. @Casper
    Selv hvis Danmark meldte sig ud, ville landbrugsstøtten blive. Politikerne ville aldrig afskaffe landbrugsstøtten uden at eksportmarkederne også var liberaliserede.

    For øvrigt plejer Rovsing at sige, at han stemmer med sin gruppe, fordi han ikke har tid til at sætte sig ind i alle spørgsmål. Det er ikke utænkeligt, at han gerne vil afskaffe tobaksstøtten, men blot stemte med sin gruppe, EPP-ED.

    Kommentar by Filip Schwartz Kirkegaard — 18. maj 2009 @ 14:38

  5. Filip > 1. Men vi ville ikke betale til den mere.

    2. Vi kunne tilslutte os de lande der forhandler frit med tredjelande, f.eks. for at få frihandel til gavn for ulandene.

    3. Det er som bekendt uhyre svært at reformere EU. Toget kører, og det kører altid væk fra demokrati, åbenhed og bedre kontrol med pengene. En probat trussel om udmeldelse vil måske kunne sætte gang i en anden udvikling. Hvis Danmark er tæt på at melde sig ud, så er Storbritannien også, og mange flere lande får opbakning til deres EU-kritik: Sverige, Holland m.fl.

    4. Det er bestemt ingen undskyldning for en folkevalgt at han ikke har sat sig ind i tingene. I øvrigt tror jeg han vidste hvad han gjorde, da han har forklaret han gerne vil støtte de vanskelige sociale forhold for tobaksbønderne i nogle af EU’s fattigste egne. Derved afslører han sig som lidt af en beton-socialdemokrat, det er i hvert fald ikke fritmarkedstænkning og liberal omstilling af økonomien.

    Kommentar by Casper | Borgerlig bums — 19. maj 2009 @ 22:38

  6. @Casper

    1.2.3. Jeg tror ikke på, at Storbritannien, Sverige eller Holland kunne finde på at melde sig ud af EU. Det kan godt være, at De Konservative håber at kunne annullere Lissabon-traktaten, men melde sig ud? Uden at være ekspert i britiske forhold er jeg skeptisk over for graden af deres skepticisme.

    Men dit tankeeksperiment er interessant. Men hvordan skal vi kunne eksportere vil vigtige markeder som Tyskland, hvis vi hopper ud af EU og ikke bliver EFTA-land? Umiddelbart vil jeg være yderst reaktionær og sige som dig: Toget er kørt. Vi må enes med resten af Europa, når vi skal lave frihandelsaftaler.

    Forøvrigt. Set i lyset af den voksende regionalisering, så tror jeg ikke, at nogen lande har lyst til at melde sig ud.

    4. Du har ret angående Rovsing:

    »Jeg kan ikke få mig selv til at sende titusinder af småbønder ud i fattigdom. Vi bliver nødt til at finde en anden ordning, før vi fjerner tobaksstøtten «, siger han. Christian Rovsing understreger dog, at han på sigt meget gerne ser ordningen afskaffet, fordi det er »ren socialstøtte«
    Politiken 21.5.08

    Kommentar by Filip Schwartz Kirkegaard — 22. maj 2009 @ 12:24

Debatten på bloggen er modereret efter sidens regler.



Bliver ikke offentliggjort.